Założenia Programu

Jesteś tu: » Strona główna » Optymistyczne Przedszkole » Założenia Programu

 

Autorkami ogólnopolskiego programu są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot.

Program "Optymistyczne przedszkole" oparty jest na idei głoszonej przez amerykańskiego profesora psychologii Martina E. P. Seligmana.

Jego badania nad depresją doprowadziły go do wniosku, że staje się ona powszechnym zjawiskiem i dotyczy coraz młodszych roczników.

Dlatego tez zaproponował program, który może pomóc rodzicom i wychowawcom nauczenia dziecka zaradności, optymizmu i samodzielności.

Dzięki temu dziecko będzie odporne na zjawisko wyuczonej bezradności i znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia.
Według programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty. Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców jest takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi, altruistyczne w stosunkach zbiorowych i zespołowych. Ważne jest też by dzieci były zgodne, chętne do pomocy i współpracy, tolerancyjne, by kochały to, co jest naprawdę cenne i godne kochania, były wrażliwe na krzywdę ludzką i niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko to, co może maksymalizować szczęście każdego człowieka. W programie przewija się takie hasło jak „dobry kolega, dobra koleżanka” mające za zadanie podejmowanie nowych wyzwań oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach przez dzieci.

 

GŁÓWNE CELE PROGRAMU
· tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi;
· rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów;
· swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dzieci;
· rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości;
· uczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach;
· rozwijanie zainteresowań i talentów;
· uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni; 

 

ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
-Akceptacja przez cały personel priorytetów związanych z wyrabianiem w wychowankach postawy optymizmu i zaradności. 
-Wychowanie dzieci odbywa się poprzez specjalnie dobrane treści nauczania (zabawa, opowiadanie bajek, wyrabianie nawyków i postaw). 
-Dzieci w optymistycznym przedszkolu musza mieć poczucie bezpieczeństwa. 
-Dzieci wyrażają swoje uczucia i emocje poprzez wyzwolenie najpierw w sobie optymizmu i pozytywnego myślenia.


OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE
· Urządzenie wnętrza sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, spokoju, rozwojowi zainteresowań dzieci.
· Celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.
· Nauczycielki i cały personel zwracają się do dzieci stosując zasady optymistycznego wychowania.

· Przedszkole efektywnie współpracuje z rodzicami.
· Bardzo ważne są właściwe relacje w gronie dzieci. W optymistycznym przedszkolu wszyscy się uczą życzliwości, empatii, pomagania sobie, przyjaźni. Niedopuszczalne są złośliwości, wyszydzanie, agresja, przemoc. Nawet małe dzieci potrafią rozwiązywać konflikty.
· Personel optymistycznego przedszkola nie składa się z aniołów. To tacy sami ludzie jak inni. Lecz świadomie, poprzez szkolenia, refleksje, pracują nad doskonaleniem swoich umiejętności wychowawczych.

OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLAKI
· Są pełne inicjatywy, odważne i samodzielne
· Chętnie się uczą, maja szerokie zainteresowania i wiele talentów
· Są kreatywne i pełne fantazji
· Odróżniają dobro od zła, maja wiele empatii, są współczujące i bardzo przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów
· Dzięki odpowiednim pochwałom i sposobom wyjaśnienia porażek i sukcesów nasze przedszkolaki mają zrównoważony obraz siebie samych, poczucie pewności i wiary w swoje możliwości
· Wolą współpracę niż rywalizację